Proč obchodovat bez emocí?

středa 17. prosince 2008

Proč obchodovat bez emocí?
Na trhu nikdo nekouká, jestli se i vám podaří prodat nebo nakoupit. Na trhu se nikdo neptá, jestli se vám líbí pokles nebo růst kurzu. Proč byste tedy měli obchodovat s ohledem na jiné či sebe? Obchodujte podle stanovených pravidel a povede se vám. I když možná přijdete o ten prvek zábavy.

Střed nabídky a poptávky je každodenní chléb obchodu. Jedni prodávají, protože jejich aktiva jsou v plusových hodnotách, jiní protože spadli příliš nízko a bojí se, že přijdou o všechno. Ti poslední prodávají, protože to říká jejich investiční strategie.

Jsou dva typy investorů.

První skupina jsou investoři, kteří prodávají či nakupují, když jim to přijde výhodné. Pokud jsou jejich akcie v plusu, náruživě očekávají jejich další vzestup, případně hlubokém minusu a prodávají ze strachu s velkou ztrátou, která se vytvořila příliš dlouhým čekáním na lepší situaci k prodeji. Těchto investorů je nejvíce v řadách začátečníků. Jejich strategie není úplně špatná. Říká se, že i úplný nováček dokáže vydělat více, než ostřílený profesionál. Proč? To zjistíte, až si přečtete profil člověka, co se obchodováním na trzích živý.

Druhá skupina jsou investoři, kteří prodávají, dostanou signál svého systému. Tyto rozhodovací strategie jsou v nejčastější formě 30-40% úspěsné, každé další procento navíc je již velice dobrý systém. Nikdy však nenajdete 100% přesný obchodní systém, protože takový neexistuje. V mluvě traderů se tomu říká ,,Svatý grál,,. Tímto se sice dostávají na vysoký počet ztrátových obchodů, ale díky strategicky umísťovaným stop-lossům (co je to?), mohou peníze přesunout na výhodnější aktivum. V případě prodeje platí to samé. Nedá se očekávat, že prodávají za nejvýhodnějších podmínek. Profesionální investor prodává v dobu, kdy k tomu dostane signál od svých indikátorů či pouze odhadne situaci zkušeným okem.

Pro ukázku si ukážeme malý příklad.
Honza a Pepa jsou dva kamarádi, kteří investují již nějaký ten pátek. Vědí co, kdy a kde. Každý mají však odlišnout strategii. Jednou si oba dva vyhlídnout potencionálně nejlepší akcii. Všechny analýzy vykazují její stoprocentní budoucí růst.
Oba dva nakoupí ve stejný čas. Graf se vyvýjí krásně a když se obchodní den chýlí ke konci, oba dva jsou již 5% v plusu. Dobrá nálada panuje. Jdou spát.
Ráno se oba vzbudí a v devět hodin zapínají internetové prohlížeče. Honza zjišťuje negativní informace, USA trhy z neznámých důvodu utrpěli hluboké propady. Pepa Honzu ujišťuje, že to nemusí nic znamenat. Honza je stále nervóznější, proč tomu tak je.
Okolo poledne začne Prahu polévat červená barva. Jedna akcie strhává druhou. Honza a Pepa nechápají, jak se mohli splést, ale zachovávají chladnou hlavu. Protože Pepa měl nastavenu akcii se stop-loss na ztrátu dejme tomu 3%, akcie se mu po prudkém propadu prodala se ztrátou 4%(pokud je propad hodně strmý a cena se nezastaví na zmíněných 3%, musí se obchod realizovat až na dalším bodě, u nás zmíněná 4% ve ztrátě). Pepa neztratil mnoho a jde investovat dál. Ztrátové obchody k tomuto businessu patří.
Honza akcii stále drží doufaje, že zítra se vše v dobré obrátí. Bohužel se tak nestalo, a nestalo se tak další 3 měsíce, kdy všechen Honzův kapitál (Jak neudělat tuto chybu? viz. link) byl dostupný pouze s vysokou ztrátou. Honza nakonec prodal se ziskem 1%. Položme si ale otázku. Která situace byla ziskovější? Pepova ztráta 4% a oproti Honzovi výnos 3 obchodních měsíců, kdy měl k dispozici svůj kapitál a mohl tak realizovat desítky procent do plusu pomocí dalších obchodů nebo Honzovi zahozené 3 měsíce, které pouze čekal, zda se akcie dostanu nad hranici své nákupní ceny a nemoci nic podnikat?

Každý zkušený investor si musí stanovit sobě na míru svou investiční strategii. To zn. pravidla pro vstup a výstup do obchodu. Tímto nekonečným tématem se budu určitě v budoucnu ještě zabývat.

0 komentářů: